Voorbeeld personeelsadvertentie

Terug naar overzicht

Een goede personeelsadvertentie spreekt de gewenste doelgroep aan. Maar hoe schrijft u een advertentie? Wat is de juiste opbouw en waar bestaat een vacaturetekst uit? Hier vindt u een voorbeeld van een effectieve personeelsadvertentie die u gratis kunt gebruiken.

Tip: bedenk van tevoren goed welke doelgroep u aan wilt spreken. Gaat het om een verantwoordelijke, formele functie? Of bent u op zoek naar enthousiast en flexibel personeel? Waar zou uw ideale kandidaat naar zoeken? Houd deze vragen in uw achterhoofd bij het opstellen van een personeelsadvertentie. Kortom; verplaats uzelf in uw doelgroep.

Bedrijfsomschrijving

U begint met een alinea waarin u uw organisatie omschrijft. Houd dit kort en bondig: zo’n vier regels is genoeg. Zorg er wel voor dat de lezer wordt geprikkeld en meer te weten wil komen over het bedrijf en de functie.

Vacaturetitel (H2)

De vacaturetitel plaatst u onder de bedrijfsomschrijving. Zorg ervoor dat de vacaturetitel als tussenkop (H2) wordt geplaatst, dit is gunstig voor zowel de leesbaarheid als voor de vindbaarheid van de personeelsadvertentie in zoekmachines zoals Google. Op welke functietitel zou uw ideale kandidaat zoeken? Houd deze vraag in uw achterhoofd.

Standplaats
Waar bevindt uw organisatie zich? Dit is een onmisbaar aspect in uw personeelsadvertentie.

Functieomschrijving

Hier beschrijft u de functie: hoe ziet deze eruit? Wat zijn de verantwoordelijkheden en wat is het doel van de functie? Ook kunt u hierin aangeven wat de plaats binnen de onderneming is en met welke andere afdelingen de werknemer bijvoorbeeld contact houdt.

Taken (H3)

  • Onder de tussenkop (H3) ‘taken’ vermeldt u in een opsomming wat de concrete taken binnen de functie zijn. Denk aan dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse terugkerende taken, wat het doel van die taken zijn en de voorwaarden waar de kandidaat aan moet voldoen om deze taken te voltooien.

Profiel (H3)

  • Onder deze tussenkop (H3) omschrijft u in opsommingen het functieprofiel. Dit lijkt op de functieomschrijving, echter beschrijft u hier wat het profiel van de ideale kandidaat is. Waar moet de collega aan voldoen?
  • Over welke competenties en vaardigheden moet de werknemer beschikken?
  • Welke opleiding moet de kandidaat gevolgd hebben?
  • Welke eigenschappen heeft de ideale kandidaat?

Wat bieden wij? (H3)

Hier beschrijft u wat u te bieden heeft als bedrijf. Dit is een belangrijk onderdeel van de personeelsadvertentie, omdat het de vacature aantrekkelijker maakt voor uw doelgroep. Uit onderzoek van hoogleraar David Jones van de Universiteit van Vermont, gepubliceerd in het Amerikaanse blad Fast Company, is namelijk gebleken dat vacatureteksten die voornamelijk draaien op wat het bedrijf aanbiedt, wel drie keer meer respons genereren dan vacatures die gefocust zijn op met name functie-eisen. Én, zo blijkt uit het onderzoek, blijken degenen die op een dergelijke vacature reageren, vaak ook beter bij het bedrijf te passen. Hier vermeldt u bijvoorbeeld welk salaris u biedt en welke arbeidsvoorwaarden uw organisatie te bieden heeft. Biedt u een leaseauto of telefoon van de zaak? Is er een mogelijkheid tot flexwerken? Veel vakantiedagen? Deze zaken en meer, kunt u hier vermelden.

Tip: wees eerlijk en zo transparant mogelijk in uw personeelsadvertentie. Gaat het om een fulltime of parttime functie? Is het een tijdelijke baan? Door duidelijk te zijn, wordt de kans op niet-relevante reacties verkleind en voorkomt u verkeerde verwachtingen.

Deze voorbeeld personeelsadvertentie kunt u gratis gebruiken bij het opstellen van uw tekst. Wilt u meer hulp of informatie? Neem dan contact op met één van onze arbeidsadviseurs via telefoonnummer 072 – 5744 544 of via info@debanensite.nl.