De grootste ergernissen van sollicitanten Sollicitatie etiquette voor werkgevers

Terug naar overzicht

Welke fouten kunt u echt niet maken in de zoektocht naar een kandidaat? Hoe handelt u op de juiste manier een sollicitatieprocedure af? In deze bijdrage op onze blog kunt u lezen welke ergernissen er voornamelijk heersen onder sollicitanten. Wat kunt u beter niet en wel doen?

Een onvolledige vacaturetekst

In één van onze vorige bijdrages over SEO optimalisatie van uw vacaturetekst kunt u lezen hoe u een optimale vacaturetekst schrijft, voor zowel Google als voor de lezer. Het laatste wat u wilt, is de verkeerde sollicitanten aantrekken en de gewenste sollicitanten afstoten. Wees daarom duidelijk in wat u zoekt én wat u te bieden heeft. Lees de blog nog eens voor onze tips.

Discriminatie

Ook verschenen in een van onze vorige blogs: discriminatie. Discriminatie is het buitensluiten van mensen op basis van (persoonlijke) kenmerken, zoals geloof, leeftijd, nationaliteit en meer. Toch kunt u, zonder mensen buiten te sluiten, uw gewenste doelgroep aanspreken door uw schrijfstijl aan te passen. Dit en meer leest u in dit blog.

Verkeerde verwachtingen

De verkeerde verwachtingen scheppen wekt irritatie op bij veel sollicitanten. Zet duidelijk in de vacaturetekst of het gaat om een parttime of fulltime baan, of er mogelijkheid is op verlenging, wat de standplaats is en wat de functie-eisen zijn. Wees ook duidelijk over wat u te bieden heeft: wat is precies “een goed salaris” en wat verstaat u onder “aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden”? Niets zo vervelend én zonde van uw tijd als een sollicitant die zich terugtrekt omdat er onduidelijkheid over de functie is geweest.  

Een van de grootste ergernissen: geen reactie

Wellicht heeft u veel reacties gehad op uw vacature, heeft u andere dingen aan uw hoofd of heeft u het druk. Toch is dat geen reden om niets van u te laten horen als iemand zijn of haar brief heeft gestuurd. Iemand die gesolliciteerd heeft, wacht namelijk uw reactie in spanning af. Stuur dus altijd een ontvangstbevestiging (het liefst met meer informatie over de sollicitatieprocedure) en een afwijzing of uitnodiging. Reclame gaat vaak van mond tot mond en u kunt vast bedenken dat niets meer van u laten horen, weinig goeds doet voor uw imago.

Slecht voorbereid of afwezig zijn

Een andere ergernis van sollicitanten: niet goed voorbereid het gesprek in gaan. De sollicitant heeft zich hoogstwaarschijnlijk goed ingelezen voor het gesprek. Tijdens het sollicitatiegesprek vragen stellen die u ook in het cv had kunnen lezen, wekt vaak ergernis op. Wel kunt u natuurlijk om toelichting op het cv of een bepaalde werkervaring vragen. Daar op aansluitend: tijdens het gesprek een telefoontje aannemen of een e-mailtje sturen wordt vanzelfsprekend ook niet erg gewaardeerd.

Onprofessioneel gedrag: afspraken niet nakomen

“Ik heb zo’n goed gevoel over ons gesprek, dat ik niet eens hoef na te denken. Je past uitstekend in het team en bent geknipt voor de functie! Ik bel je maandag!” waarna u de kandidaat telefonisch mededeelt: “Sorry, maar de keuze is toch op iemand gevallen die beter bij ons team past.” Of: “je hoort maandag vóór 12:00 uur nog van me”, en vervolgens dinsdag aan het einde van de middag van u laten horen: wellicht klinkt het logisch, maar dit is een echte afknapper voor veel sollicitanten.

Standaard afwijzing

“De keuze is op iemand anders gevallen”: dit is een héél algemene reden om een kandidaat af te wijzen, die men toch nog (te) vaak gebruikt. Hier heeft de sollicitant natuurlijk weinig aan. Probeer toe te lichten waarom de keuze op een ander is gevallen en noem concrete redenen, zoals te weinig relevante werkervaring of een opleiding die niet helemaal aansluit op het profiel. Als er reeds een gesprek is geweest, geef dan ook iets positiefs mee aan de sollicitant. Tip: doe een afwijzing altijd telefonisch en niet via de e-mail, dit is wel zo netjes.

Zorg er dus voor dat u uw organisatie geen imagoschade bezorgt door een van bovenstaande ‘dont’s’ toe te passen. Wilt u meer weten over sollicitaties en het werven van personeel? Volg dan onze blog op deBanenSite.nl en volg ons op Twitter of LinkedIn. Meer weten over de mogelijkheden van deBanenSite.nl? Bel dan 072 – 5744544 of mail naar info@debanensite.nl.