Onderscheid uzelf en haal het beste uit uw personeelsadvertentie

Terug naar overzicht

Het aantal vacatures neemt steeds verder toe. Ook is er een stijging waargenomen in het aantal bezoekers van deBanenSite.nl. Een personeelsadvertentie plaatsen is één ding. Maar hoe zorgt u ervoor dat uw vacature opvalt tussen de andere advertenties?

Imago

De tijd waarin het enige wat u hoefde te doen, een vacature aanbieden was – is voorbij. Niet alleen u bent op zoek naar de geschikte kandidaat; ook de kandidaat zoekt de geschikte werkgever. Zorg er dus voor dat u aandacht besteedt aan uw imago. Wat voor werkgever bent u? Wat voor werkgever zou u willen zijn? Waarom zou de kandidaat voor uw bedrijf moeten kiezen? Kwaliteit in plaats van kwantiteit, is belangrijker dan ooit.

Besteed aandacht aan uw personeelsadvertentie

Een goede personeelsadvertentie zorgt ervoor dat u vlotter een kandidaat treft. Een effectieve advertentie zorgt ook voor een goede match, waarbij de kandidaat goed aansluit bij uw wensen. Kortom: alle reden om eens goed voor uw vacaturetekst te gaan zitten.

U bent bijvoorbeeld horecaondernemer en u bent op zoek naar een geschikte kandidaat. Het is verstandig als u van tevoren goed bepaalt naar wie u op zoek bent. Gaat het om een (bij)baan of is het een fulltime functie? Is het seizoenswerk of is er uitzicht op een vast dienstverband? Verplaats uzelf in uw ideale werknemer en probeer vanuit die gedachte de tekst te schrijven.

Tip

Iets wat vaak voorkomt bij (horeca) personeelsadvertenties, is een te korte tekst. Er is vast genoeg interessants te vertellen over uw bedrijf en de functie. Zorg er in ieder geval voor dat u geen informatie achterhoudt, wees duidelijk welke werkzaamheden de kandidaat uit moet voeren en welke functie-eisen u stelt.

Bedrijf

U krijgt in een personeelsadvertentie een prachtige gelegenheid om uw bedrijf te presenteren. Wat heeft uw bedrijf te bieden? Wat wilt u uitstralen? Wat voor mensen werken er bij uw bedrijf? Ook dit sluit weer aan op het bovenste punt: besteed aandacht aan uw imago! Hoe duidelijker u uw bedrijf presenteert, hoe meer relevante reacties u kunt verwachten.

Functie

‘Horecamedewerker’ is wellicht een leuke titel voor uw personeelsadvertentie, maar het is ook een vrij breed begrip. Probeer het doel van de functie terug te laten komen in de titel. Wees ook duidelijk in de functieomschrijving. Is het een zelfstandige functie of juist niet? Is het een flexibele functie of zijn er vaste dagen waarop de medewerker zal werken? Is er één standplaats of kan de werknemer ook op andere locaties worden ingezet? Ook hier geldt: wees duidelijk. Geef aan om hoeveel uur het gaat, op welke dagen de werknemer moet werken en of het een oproep- of juist vast contract betreft.

Eisen

Als u relevante reacties wilt ontvangen, is het stellen van de juiste functie-eisen een must. Iemand die bijvoorbeeld niet veel talenkennis heeft, zal hoogstwaarschijnlijk niet solliciteren op een functie waarbij je goed Engels, Duits of Frans moet kunnen spreken.

Tip: geef aan of er een bepaalde opleiding gevolgd moet zijn, of de kandidaat certificaten moet bezitten, welke talenkennis er vereist is, hoeveel (aantoonbare) ervaring hij/zij idealiter bezit, in welke regio de werknemer moet wonen en welke competenties er zijn vereist. Let wel op dat u niet overdrijft in uw eisen en blijf realistisch. Een student of scholier kan natuurlijk onmogelijk jarenlange ervaring bezitten, heeft geen diploma’s en is ook niet altijd beschikbaar.

Last but not least: wat heeft u te bieden? Denk aan: salaris, CAO/secundaire arbeidsvoorwaarden, een leuke sfeer, gezellige team-uitjes, uitzicht op een vast dienstverband en meer.

Ga met uw tijd mee: kies het geschikte platform voor uw personeelsadvertenties

Vorige week maakte deBanenSite.nl bekend dat het aantal sollicitaties via mobiele apparaten steeds verder toeneemt. Kies daarom voor een site waar uw vacature er, ongeacht welk apparaat de bezoekers gebruiken, zo optimaal mogelijk uitziet. Actief én latent, werkzoekenden gebruiken namelijk steeds vaker hun telefoon en tablet om op personeelsadvertenties te zoeken.

Verspreiding

Zorg ervoor dat u uw personeelsadvertentie ook via andere bronnen verspreid – of laat verspreiden. Bij deBanenSite.nl wordt uw vacature bijvoorbeeld extra onder de aandacht gebracht via een betrouwbaar partnernetwerk én wordt uw personeelsadvertentie ook onder sociale mediakanalen verspreid voor extra aandacht. Ook een Google AdWords-campagne behoort tot de mogelijkheden.

Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact op via telefoonnummer 072- 5744544 of mail naar info@deBanenSite.nl.